Kran
30/4/20

Spesialtransport fra Rakkestad til Gardermoen

Natt til tirsdag var det klart for nok en spesialtransport for Fosby Kran. Denne gangen var det en stor gangbru i stål som skulle fraktes fra Byemark Stål i Rakkestad og inn til Gardermoen.

Den store stålkonstruksjonen, som er en 22 meter lang, 4,5 meter høy, 4,5 meter bred ble løftet opp på hengeren mandag kveld. Og nøyaktig klokken 22.00 ble strømmen slått av på jernbanen slik at vi kunne kjøre trygt over overgangen i Rakkestad sentrum. Underveis møtte vi på flere hindringer som strøm- og kabelnett over veiene og skarpe kryss og rundkjøringer, men ved hjelp av god planlegging og gode beregninger kom vi oss gjennom hindringene. Kollonnen bestod av, i tillegg til bilen som fraktet stålkonstruksjonen, 3 følgebilder. Vi hadde politieskorte hele veien.

Det er takket være Fosby Krans investering i Faymowille spesialhenger at vi kunne ta på oss dette oppdraget.

"Den gir oss litt mer fleksibilitet og flere muligheter enn de fleste andre hengere," sier Ronny Bremtun. Han er sjåfør og har bred erfaring med denne typen transportoppdrag.

Litt om hengeren:

Dette er en Faymonwille henger som kan bli 23 meter lang med bil. I brønn er den 8,60 meter på vanlig henger og i tillegg kan vi legge til skjøtebord på 4 meter som gjør at henger totalt kan bli 12,46 meter lang i brønn.

Den har 3 svingbare pendelaksler med 1,81 m avstand a 12 tonn, som gjør at vi kan transportere mer vekt enn en henger vanligvis tar.

Hydraulikken i hengeren gjør også at den er mer fleksibel og svingbar sideveis og opp/ned.

 

Stålkonstruksjonen er en gangbru som skal plasseres i den nye delen av terminalen på Oslo Lufthavn Gardermoen og skal sørge for at flypassasjerene kommer seg trygt inn og ut av flyet.

Dette er den første av 4 gangbruer som Bymark Stål skal produsere.

Tilbake

Mobil:
Epost:
Interesseorganisasjoner
Interesseorganisasjoner
Godkjenninger
Laster...