FOSBY er med på å bygge bro over Glomma – for tredje gang!

Brobygging over Glomma. Bilde.

Den første broa vi var med på bygge/ombygge, var Sarpsbrua. Følgende står om denne jobben i vår jubileumsbok fra 2001:

En kontrakt for transportoppdrag ved ombyggingen av Sarpsbrua var svært viktig for starten av det som i dag er Fosby AS. Arne Fosby fikk kontrakten før han hadde lastebil til å oppfylle forpliktelsene kontrakten medførte. Han brukte kontrakten som grunnlag til å kjøpe lastebil på avbetaling.

 

Allerede i 1910 var det klart at jernbanebrua i “2. etasje” over den gamle veibrua fra 1854 over Sarpsfossen var for svak. Etter som årene gikk ble det også stadig tydeligere at veibrua ikke fylte tidens krav. Veibrua hadde en kjørebredde på bare 3 meter mellom pillarene. Det var i høy grad upraktisk for den økende veitrafikken og også direkte farlig. Dette ble understreket i 1919 da Varteigs ordfører omkom ved en trafikkulykke på brua. Men først mot slutten av 1920-årene ble det fart i planleggingen hos NSB og veivesenet.

 

Tanken om et nytt samarbeid mellom veivesen og NSB om felles bru strandet. Det ble derfor først bygd ny jernbanebru. Den sto ferdig 1. mai 1931. Så overtok veivesenet den gamle “2. etasjen”. Den ble brukt til midlertidig veibru, populært kalt låvebrua, mens det ble bygd ny veibru. Men før dette ble det bygd viadukt fra bunnen av Borregaardsbakken fram til brufestet.

 

Den nye veibrua sto ferdig i 1936. Så ble “låvebrua” tatt bort og deretter forsvant de typiske, buede jernkonstruksjonene, de pauliske fagverksbjelker, som hadde gitt brua over fossen dens svært spesielle silhuett. Steinpillarene endte som portstolper ved Tune kirke og Kalnes jordbruksskole.

Bro nummer to var Sandesundbrua som sto ferdig i 1978. På E6guiden.no kan vi lese følgende om denne broa:

Sandesundbrua er, med sin totale lengde på 1 528 meter, Norges tredje lengste bru. Brua strekker seg fra Alvim i Sarpsborg til Årum i Fredrikstad. Kommunegrensen går omtrent midt på brua. Seilingshøyden er omtrent 30 meter. Brua krysser Glomma og er egentlig to bruer med to filer i hver sin retning. Parallelt med brua går det en gang- og sykkelbru, som er en del av Glommastien.

 

Sandesundbrua ble en del avE6 i Østfold i 1978 da den sto ferdigbygget. Den hadde da to kjørefelt. Da brua ble bygget i perioden 1970-1978 var det en forutsetning at den skulle få 4-felt for at den skulle bli bygget, men på grunn av finansieringssituasjonen ble det besluttet å bygge kun 2-felt.

 

I 2005 begynte byggingen av en «kopi» av den gamle brua, som ble bygget parallelt med den gamle. Den er 1 521 m lang. Dette er et ledd i utbyggingen mot 4-felts vei fra Oslo-Gøteborg.  16. mai 2008 ble den nye brua åpnet for trafikk. Samtidig ble den gamle brua stengt, og rehabilitert før Sandesundbrua åpnet for 4-feltstrafikk i november 2008.

Og nå er vi altså med på vår bro nummer tre, som er sykkelbroa mellom Hafslundsøy og Opsund. Denne skulle etter planen ha vært mer eller mindre ferdig i disse dager, men på grunn av vårflommen har arbeidet blitt midlertidig stanset. Vi håper det kommer igang igjen snart!

Brobygging over Glomma. Bilde.

Det kan jo også nevnes at vi har vært involvert i byggingen av et par andre broer tilknyttet Glomma; Spikerbrua i Sandesund, og den nye Rolvsøysund bro. 

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær om hvordan dine kommentar-data prosesseres.