Spesialtransport

Kvelden onsdag 13. mars 2019 startet vi arbeidet med å frakte en svær stålkonstruksjon fra Slåttland Mekaniske Industrier på Rudskogen, til Hafslund Kai.

Her løftes stålkonstruksjonen på henger.

Tidligere på dagen ble konstruksjonen – som veide tett opptil 50 tonn, og var 6 x 6 x 10 meter – behørlig pakket inn for å beskyttes mot vær og vind, og deretter løftet opp på bilen.

Når en så stor last skal fraktes på vei, går det ikke veldig fort! Hele turen tok mellom syv og åtte timer, og veien ble stengt i etapper mens vi rullet sakte nedover. Strøm- og telefonledninger måtte på enkelte plasser tas ned for at vi skulle kunne passere, men disse ble raskt koblet på igjen.

(Teksten fortsetter under bildene.)

Det var mange mennesker i sving denne natten – Politi, Vegvesen, Infratek, e-verket og Relacom gjorde alle sitt for at transporten gikk knirkefritt fra Rudskogen til Pæddekummen – i tillegg til sjåfører, følgebil- og hjelpemannskap fra oss.

Litt info om lasten:

Enheten som nevnt produsert hos Slåttland, er spesialprodusert etter kundens krav, og skal benyttes til noe som kalles “Floating Production, Storage and Offloading”. Dette er en flytende plattform som brukes i oljeindustrien for å bearbeide og lagre råolje og naturgass.

Enheten ble fraktet fra Pæddekummen til Moss, der den var en tur opp på land før den igjen ble satt på fraktebåt på vei mot Brasil. Dette var den første av to enheter som skal til samme kunde, og nummer to skal avgårde i løpet av mai.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær om hvordan dine kommentar-data prosesseres.